On-line služby veřejné správy, které už nyní můžete využívat přes internet.

VÍCE INFORMACÍ

On-line služby veřejné správy, které se plánují zpřístupnit přes internet.

VÍCE INFORMACÍ

On-line služby veřejné správy, které si přejete, aby byly dostupné přes internet.

VÍCE INFORMACÍ

MojeID, elektronická identita od CZ.NIC

02.02.2017
Účet mojeID je elektronická identita od zájmového sdružení právnických osob CZ.NIC. To má mimo jiné na starosti provozování registru doménových jmen .CZ a zabezpečování provozu domény nejvyšší úrovně .CZ. Postavení mojeID je výlučné v tom, že některé kraje a města začínají tuto elektronickou identitu využívat pro autentizaci ke svým službám eGovernmentu. Na Vysočině se přes něj objednáte k lékaři a v Kladně se přes něj brzy budete moci připojit k městské wi-fi.

Co je to elektronická identita

Elektronická identita v obecném slova smyslu je unikátní identita jednoznačně identifikující konkrétního člověka v elektronickém prostoru. V praxi představuje obvykle nějaké uživatelské jméno, k němuž jsou krom hesla (či nějakého elektronického klíče) připojeny i další údaje (adresa, rodné číslo, číslo občanského průkazu apod.), které umožňují kdykoliv jednoznačně identifikovat konkrétní osobu mimo elektronický prostor.

V zemích Evropské unie má však elektronická identita i konkrétní právní význam. Od 1. července 2016 totiž částečně vstoupilo v účinnost nařízení EU č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu (známé pod zkratkou eIDAS), které problematiku elektronické identity upravuje jednotně pro všechny členské státy EU. To nyní v ČR čeká na konkrétní národní implementaci, jež definuje, jak bude elektronická identita ve smyslu tohoto nařízení v ČR vypadat, kde ji bude možné získat, jak a kde se bude ověřovat atd.

K čemu je mojeID

Účet mojeID je elektronická identita garantovaná a provozovaná sdružením CZ.NIC. Lze ji využívat při komunikaci s desítkami nejrůznějších on-line služeb, e-shopů, on-line magazínů (např. pro vstup do diskuse), v univerzitních a městských knihovnách, samozřejmě k registraci domén .CZ, ale právě i ke zmiňovaným službám eGovernmentu. Účet mojeID u nich nahrazuje vlastní proprietární elektronické identity, které daný e-shop, internetový časopis nebo třeba městská služba eGovernmentu využívají. Díky němu lze jednak ušetřit čas (stačí zřídit jen jedinou elektronickou identitu místo desítek různých) a jednak vás nenutí pamatovat si desítky různých kombinací přihlašovacích jmen a hesel.

Výhodou mojeID z pohledu např. služeb eGovernmentu je přitom fakt, že CZ.NIC coby dostatečně uznávaná autorita provedlo plné ověření vaší skutečné identity. Úřady a firmy, které mojeID využívají, k tomu také tak přistupují. Pokud mají některé služby vázané na to, aby je používali pouze konkrétní občané (např. objednávání k lékaři prostřednictvím služby e@mbulance na Vysočině), pak jim mojeID plně postačí. Zájemce o službu si tak nemusí zřizovat elektronickou identitu využitelnou výlučně v tomto případě, ale může použít mojeID, jež je podstatně univerzálnější.

Jak si zřídit mojeID

Zřízení mojeID je zcela zdarma. Lze si jej jednoduše zřídit na stránkách www.mojeID.cz. Stačí kliknout na tlačítko „založit účet mojeID“ a buď vytvořit zcela nový účet, nebo si nechat načíst osobní údaje z Facebooku, Google+ či LinkedIn či z registru domén. K jeho prvotní aktivaci stačí vyplnit uživatelské jméno, křestní jméno, příjmení, e-mail, telefonní číslo a poštovní adresu. Na e-mail vám obratem dorazí kód PIN1 a na mobil SMS s kódem PIN2. Po jejich zadání je účet aktivní. PIN3 následně dorazí poštou, čímž bude fakticky zajištěno ověření jména, příjmení i poštovní adresy.

Následně si můžete nechat svůj účet mojeID ještě validovat. Učinit tak lze v sekci Nastavení / Žádost o validaci. Systém vám vygeneruje PDF dokument, který je třeba opatřit buď úředně ověřeným podpisem (získat ho můžete v libovolném CzechPOINTu, tj. na poště, obecním úřadě apod.), zaručeným elektronickým podpisem, donést ho osobně na validační místo mojeID, nebo odeslat sdružení CZ.NIC datovou zprávou ze své datové schránky.

Blíží se nám termín podání přiznání k dani z příjmu fyzických osob. To je už několik let možné podávat elektronicky. Držitelé datových schránek ho dokonce musejí podat touto cestou, za jiný způsob jim hrozí pokuta. Jak tedy na elektronické daňové přiznání? Elektronické podání je pro držitele datových schránek povinné Za jiné než elektronické podání daňového přiznání hrozí […]
Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra ČR byla jedna z prvních, které nabídly svým klientům, plátcům pojistného (zaměstnavatelům), zdravotnickým zařízením i smluvním partnerům možnost elektronické komunikace. Část pro pojištěnce nabízí řadu zajímavých funkcionalit, zejména pro OSVČ, i tzv. Kartu života, ke které má přístup zdravotnická záchranná služba. K čemu je E-komunikace Portál E-komunikace nabízí pro pojištěnce ZP […]
Státem zřízený Czech POINT funguje téměř deset let bez (pro zákazníka viditelných) problémů. Našel si své stálé klienty, což dokazuje skoro 17 milionů vydaných výpisů. Modro-bílý „piškot“ na dveřích úřadů a pošt je už běžnou součástí našeho života, a protože systém funguje, máme ho všichni za normální a obyčejnou součást komunikace s úřady. Jak se říká, […]