On-line služby veřejné správy, které už nyní můžete využívat přes internet.

VÍCE INFORMACÍ

On-line služby veřejné správy, které se plánují zpřístupnit přes internet.

VÍCE INFORMACÍ

On-line služby veřejné správy, které si přejete, aby byly dostupné přes internet.

VÍCE INFORMACÍ

Elektronická evidence tržeb (EET)

14.09.2016

Co je to elektronická evidence tržeb (EET)

EET je upravena dvěma zákony 112/2016 Sb. a 113/2016 Sb. a metodickým pokynem k aplikaci zákona o evidenci tržeb, který vydalo Generální finanční ředitelství. Stát provozuje také vlastní portál informující o EET, který najdete na www.etrzby.cz. Prostřednictvím systému EET bude povinnost evidovat platby provedené v hotovosti, platební kartou, šekem, směnkou, v jiných obdobných formách či započtením kauce nebo obdobné jistoty složené těmito způsoby a informovat o nich Finanční správu České republiky. Evidence se bude týkat i plateb stravenkami, různými typy virtuálních měn, či různými typy elektronických peněženek, čipových karet, kupónů, voucherů a jiných obdobných instrumentů, v rámci kterých dochází nejdříve k jejich „nabití“ a následně k čerpání kreditu, který byl takto nabit. Systém EET nebude evidovat platby prováděné převodem z bankovního účtu ani platby za konkrétní zboží či služby, na které je zákazníkovi předána poukázka, poukaz, voucher nebo obdobný instrument, na základě kterého následně dochází pouze k odebrání zboží či služby.

Kdo musí využívat elektronickou evidenci tržeb

EET bude muset využívat každá osoba samostatně výdělečně činná a každá právnická osoba s „evidovanými tržbami“ ve smyslu zákona (viz předchozí odstavec). Povinnost evidence tržeb se však zavádí postupně, a to následujícím způsobem: Zákon 112/2016 Sb. o evidenci tržeb však ve svém §12 pamatuje i na specifické druhy tržeb, které jsou z evidence tržeb zcela vyloučeny. (1) Evidovanou tržbou nejsou tržby a) státu, b) územního samosprávného celku, c) příspěvkové organizace, d) České národní banky, e) držitele poštovní licence. (2) Evidovanou tržbou nejsou také tržby a) banky, včetně zahraniční banky, b) spořitelního a úvěrního družstva, c) pojišťovny a zajišťovny, d) investiční společnosti a investičního fondu, e) obchodníka s cennými papíry, f) centrálního depozitáře, g) penzijní společnosti, h) penzijního fondu, i) z podnikání v energetických odvětvích na základě licence udělené podle energetického zákona, j) z podnikání na základě povolení krajského úřadu podle zákona o vodovodech a kanalizacích. (3) Evidovanou tržbou nejsou také tržby a) uskutečněné do přidělení daňového identifikačního čísla a během 10 dní následujících po jeho přidělení, b) z poštovních služeb a zboží a služeb poskytovaných v přímé souvislosti s nimi, c) ze vztahu souvisejícího s pracovněprávním nebo obdobným vztahem, d) ze stravování a ubytování žákům a studentům poskytovaného školou, vysokou školou nebo školským zařízením, e) z jízdného nebo související platby hrazených v dopravních prostředcích při pravidelné hromadné přepravě osob, f) na palubě letadel, g) z osobní železniční přepravy, h) z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků, i) z prodeje zboží či služeb prostřednictvím prodejního automatu, j) z provozování veřejných toalet. (4) Evidovanou tržbou nejsou také tržby, jejichž evidování běžným způsobem by znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti, ze které tato tržba plyne, pokud tuto překážku nelze odstranit evidováním tržeb ve zjednodušeném režimu. Tyto tržby stanoví nařízením vláda.

Co je potřeba k elektronické evidenci tržeb

Elektronická evidence tržeb vyžaduje pořízení nezbytného vybavení pro evidování tržeb a zřízení přístupu na portál e-tržby a vygenerování nezbytného certifikátu. OSVČ však budou moci ve zdaňovacím období, kdy poprvé zaevidovali tržbu, uplatnit jednorázovou slevu na dani ve výši 5000 Kč, nejvýše však do částky kladného rozdílů mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka. V některých případech (§10 a §11 zákona 112/2016 Sb. o evidenci tržeb) lze také tržby evidovat v tzv. zjednodušeném režimu, kdy evidence probíhá offline a informace o provedených tržbách jsou nejpozději do 5 dnů od uskutečnění evidované tržby zasílány datovou zprávou.
Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) je profesní sdružení spojující na 48 členů, které v Česku působí v oblasti internetu již od roku 2000. Kromě provozování NetMonitoru, respektovaného výzkumu návštěvnosti českého internetu, se zabývá i pravidelným vytvářením studie o české internetové ekonomice. Nejen o výsledcích této studie jsme si popovídali s výkonnou ředitelkou SPIR Kateřinou Hrubešovou. Co vás vedlo […]
Dnes byly na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě vyhlášeny výsledky ankety o nejoblíbenější službu eGovernmentu v roce 2017. Ve finálovém výběru, ve kterém rozhodovaly hlasy občanů, byly dvě krajské služby, dvě služby Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a jedna služba Českého úřadu zeměměřického a katastrálního. A vítězem se stal… Elektronické objednání k lékaři pro občany […]
Bývalý náměstek několika ministrů spravedlnosti a partner v advokátní kanceláři Havel, Holásek & Partners se dlouhodobě zabývá problematikou práva informačních technologií a eGovernmentu. Zeptali jsme se ho na to, kde a jestli vůbec pokulhává současná legislativa, která bývá často zmiňována jako hlavní bariéra rozvoje eGovernmentu. Která jsou podle vás nejpalčivější legislativní témata, jež je teď […]