On-line služby veřejné správy, které už nyní můžete využívat přes internet.

VÍCE INFORMACÍ

On-line služby veřejné správy, které se plánují zpřístupnit přes internet.

VÍCE INFORMACÍ

On-line služby veřejné správy, které si přejete, aby byly dostupné přes internet.

VÍCE INFORMACÍ

Elektronická evidence tržeb (EET)

14.09.2016

Co je to elektronická evidence tržeb (EET)

EET je upravena dvěma zákony 112/2016 Sb. a 113/2016 Sb. a metodickým pokynem k aplikaci zákona o evidenci tržeb, který vydalo Generální finanční ředitelství. Stát provozuje také vlastní portál informující o EET, který najdete na www.etrzby.cz. Prostřednictvím systému EET bude povinnost evidovat platby provedené v hotovosti, platební kartou, šekem, směnkou, v jiných obdobných formách či započtením kauce nebo obdobné jistoty složené těmito způsoby a informovat o nich Finanční správu České republiky. Evidence se bude týkat i plateb stravenkami, různými typy virtuálních měn, či různými typy elektronických peněženek, čipových karet, kupónů, voucherů a jiných obdobných instrumentů, v rámci kterých dochází nejdříve k jejich „nabití“ a následně k čerpání kreditu, který byl takto nabit. Systém EET nebude evidovat platby prováděné převodem z bankovního účtu ani platby za konkrétní zboží či služby, na které je zákazníkovi předána poukázka, poukaz, voucher nebo obdobný instrument, na základě kterého následně dochází pouze k odebrání zboží či služby.

Kdo musí využívat elektronickou evidenci tržeb

EET bude muset využívat každá osoba samostatně výdělečně činná a každá právnická osoba s „evidovanými tržbami“ ve smyslu zákona (viz předchozí odstavec). Povinnost evidence tržeb se však zavádí postupně, a to následujícím způsobem: Zákon 112/2016 Sb. o evidenci tržeb však ve svém §12 pamatuje i na specifické druhy tržeb, které jsou z evidence tržeb zcela vyloučeny. (1) Evidovanou tržbou nejsou tržby a) státu, b) územního samosprávného celku, c) příspěvkové organizace, d) České národní banky, e) držitele poštovní licence. (2) Evidovanou tržbou nejsou také tržby a) banky, včetně zahraniční banky, b) spořitelního a úvěrního družstva, c) pojišťovny a zajišťovny, d) investiční společnosti a investičního fondu, e) obchodníka s cennými papíry, f) centrálního depozitáře, g) penzijní společnosti, h) penzijního fondu, i) z podnikání v energetických odvětvích na základě licence udělené podle energetického zákona, j) z podnikání na základě povolení krajského úřadu podle zákona o vodovodech a kanalizacích. (3) Evidovanou tržbou nejsou také tržby a) uskutečněné do přidělení daňového identifikačního čísla a během 10 dní následujících po jeho přidělení, b) z poštovních služeb a zboží a služeb poskytovaných v přímé souvislosti s nimi, c) ze vztahu souvisejícího s pracovněprávním nebo obdobným vztahem, d) ze stravování a ubytování žákům a studentům poskytovaného školou, vysokou školou nebo školským zařízením, e) z jízdného nebo související platby hrazených v dopravních prostředcích při pravidelné hromadné přepravě osob, f) na palubě letadel, g) z osobní železniční přepravy, h) z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků, i) z prodeje zboží či služeb prostřednictvím prodejního automatu, j) z provozování veřejných toalet. (4) Evidovanou tržbou nejsou také tržby, jejichž evidování běžným způsobem by znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti, ze které tato tržba plyne, pokud tuto překážku nelze odstranit evidováním tržeb ve zjednodušeném režimu. Tyto tržby stanoví nařízením vláda.

Co je potřeba k elektronické evidenci tržeb

Elektronická evidence tržeb vyžaduje pořízení nezbytného vybavení pro evidování tržeb a zřízení přístupu na portál e-tržby a vygenerování nezbytného certifikátu. OSVČ však budou moci ve zdaňovacím období, kdy poprvé zaevidovali tržbu, uplatnit jednorázovou slevu na dani ve výši 5000 Kč, nejvýše však do částky kladného rozdílů mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka. V některých případech (§10 a §11 zákona 112/2016 Sb. o evidenci tržeb) lze také tržby evidovat v tzv. zjednodušeném režimu, kdy evidence probíhá offline a informace o provedených tržbách jsou nejpozději do 5 dnů od uskutečnění evidované tržby zasílány datovou zprávou.
Blíží se nám termín podání přiznání k dani z příjmu fyzických osob. To je už několik let možné podávat elektronicky. Držitelé datových schránek ho dokonce musejí podat touto cestou, za jiný způsob jim hrozí pokuta. Jak tedy na elektronické daňové přiznání? Elektronické podání je pro držitele datových schránek povinné Za jiné než elektronické podání daňového přiznání hrozí […]
Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra ČR byla jedna z prvních, které nabídly svým klientům, plátcům pojistného (zaměstnavatelům), zdravotnickým zařízením i smluvním partnerům možnost elektronické komunikace. Část pro pojištěnce nabízí řadu zajímavých funkcionalit, zejména pro OSVČ, i tzv. Kartu života, ke které má přístup zdravotnická záchranná služba. K čemu je E-komunikace Portál E-komunikace nabízí pro pojištěnce ZP […]
Státem zřízený Czech POINT funguje téměř deset let bez (pro zákazníka viditelných) problémů. Našel si své stálé klienty, což dokazuje skoro 17 milionů vydaných výpisů. Modro-bílý „piškot“ na dveřích úřadů a pošt je už běžnou součástí našeho života, a protože systém funguje, máme ho všichni za normální a obyčejnou součást komunikace s úřady. Jak se říká, […]