On-line služby veřejné správy, které už nyní můžete využívat přes internet.

VÍCE INFORMACÍ

On-line služby veřejné správy, které se plánují zpřístupnit přes internet.

VÍCE INFORMACÍ

On-line služby veřejné správy, které si přejete, aby byly dostupné přes internet.

VÍCE INFORMACÍ

Co jsou základní registry a k čemu slouží

14.09.2016

K čemu jsou základní registry

Základní registry spadají pod nově zřízenou Správu základních registrů, která byla zřízena zákonem č. 111/2009 Sb. Jsou celkem čtyři – Registr občanů, Registr osob, Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN) a Registr práv a povinností. V ostrém provozu jsou od 1. července 2012. Úkolem základních registrů je zajistit bezpečnou elektronickou výměnu dat mezi jednotlivými orgány veřejné moci a evidenci přístupu k těmto údajům. Díky základním registrům se od 1. července 2012 výrazně zjednodušila výměna dat mezi úřady a tím také odpadla občanům některá administrativní zátěž – např. změna trvalého pobytu. Tu nyní stačí nahlásit jen na obecním úřadě, a ČÚZK, finanční úřad, živnostenský úřad si data aktualizují z Registru obyvatel automaticky. Bohužel však stále existuje povinnost nahlásit na novém obecním úřadu změnu bydliště (kvůli změně řidičského průkazu), nahlásit tuto změnu do registru vozidel (kvůli změně technického průkazu), a v některých případech také informovat úřad práce (kvůli výplatě podpory v nezaměstnanosti) a ČSSZ (kvůli výplatě důchodů).

Data v registrech a bezpečnost

Nad čtyřmi základními registry je z technických a bezpečnostních důvodů vybudován Informační systém základních registrů, který odděluje a zprostředkovává data z jednotlivých registrů jednotlivým informačním systémům příslušných úřadů. Ten je propojen ještě s ORG – převodníkem, což je systém, který generuje nejrůznější administrativní identifikátory, včetně zdrojových identifikátorů fyzických osob, které v sobě na rozdíl od RČ nenesou žádnou informaci. ORG – převodník zde tedy plní roli bezpečnostního prvku pro ochranu osobních údajů.   1recovered Jakýkoliv přístup do Registru obyvatel a Registru osob (viz dále) je navíc pečlivě zaznamenáván a občan/podnikající fyzická osoba/právnická osoba je formou výpisu doručovaného do datové schránky jednou ročně informován o všech přístupech k jeho údajům. Tento výpis obsahuje informace o tom, kdy, jakou institucí a za jakým účelem byl přístup realizován.

Co všechno najdete v základních registrech

Registr obyvatel Registr obyvatel má na starosti Ministerstvo vnitra ČR. Jsou v něm evidovány údaje všech státních občanů ČR, cizinců s povolením k trvalému pobytu, občanů jiných členských států EU s přechodnou dobou pobytu delší než 90 dnů, cizinců s uděleným azylem i dalších osob dle zákona (např. zahraničních studentů). V Registru obyvatel se nachází o každém z těchto lidí následující údaje:
  • jméno a příjmení,
  • adresu místa pobytu a event. adresa pro doručování písemností
  • datum, místo a okres narození i event. úmrtí
  • státní občanství (všechna, pokud jich má osoba uděleno víc)
  • čísla elektronicky čitelných identifikačních dokladů (občanský průkaz a cestovní pas)
  • záznam o zřízení datové schránky a její identifikátor
Do Registru obyvatel mají právo přistupovat pouze: matriční úřady, obecní úřady obcí s rozšířenou působností, krajské úřady, ohlašovny, Policie ČR a Ministerstvo vnitra ČR. Registr je propojený se systémy pro evidenci obyvatel, evidenci cizinců, evidenci občanských průkazů, evidenci cestovních dokladů a informačním systémem datových schránek. Registr osob Registr osob má na starosti Český statistický úřad. Slouží k evidenci právnických osob, organizačních složek právnických osob, organizačních složek státu, podnikajících fyzických osob, zahraničních osob a organizačních složek zahraničních osob, organizací s mezinárodním prvkem a orgánů veřejné moci. V Registru osob se o každém takovém subjektu nacházejí následující údaje:
  • Název osoby, případně jméno a příjmení, jde-li o osobu vedenou v Registru obyvatel
  • Datum vzniku/zápisu a datum zániku/výmazu z evidence
  • Právní forma podle číselníků ČSÚ
  • Záznam o zřízení datové schránky a její identifikátor
  • Statutární orgán s odkazem na Registr obyvatel, případně její údaje, není-li v Registru obyvatel vedena (typicky cizinci bez trvalého pobytu v ČR)
  • Právní stav
  • Adresa sídla nebo místa podnikání, adresa provozovny a adresa statutárního orgánu s odkazem na RÚIAN
  • Datum zahájení a ukončení provozování činnosti v provozovně
S ohledem na to, že Registr osob v sobě shromažďuje údaje o všech právnických osobách i podnikajících fyzických osobách, je úřadů, které od něj mohou přistupovat, velké množství. Od obecních úřadů, přes ministerstva spravedlnosti, práce a sociálních věcí, zemědělství, životního prostředí a kultury až třeba po ČNB, RRTV, Státní veterinární správu či Úřad pro civilní letectví. Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN) RÚIAN má na starosti Český úřad zeměměřičský a katastrální. Tento systém slouží k evidenci základních územních prvků – pozemcích v podobě parcel, nemovitostech, stavebních územích, stavebních objektech, katastrálních územích, včetně adres s čísly popisnými a orientačními, a informací o městských částech, územích obcí, okresech, krajích, správních obvodech obcí s rozšířenou působností až po informacích o celkovém území českého státu. Registr práv a povinností Registr práv a povinností má na starosti Ministerstvo vnitra ČR. Tento základní registr nahradil Územně identifikační registr adres a částečně Katastr nemovitostí. Obsahuje referenční údaje o působnosti orgánů veřejné moci, mj. oprávnění k přístupu k jednotlivým údajům, informace o změnách provedených v těchto údajích apod. Jedná se tedy o klíčový systém z pohledu bezpečnosti údajů v ostatních registrech. Je jakousi garancí bezpečné správy dat občanů a subjektů vedených v jednotlivých registrech.
Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) je profesní sdružení spojující na 48 členů, které v Česku působí v oblasti internetu již od roku 2000. Kromě provozování NetMonitoru, respektovaného výzkumu návštěvnosti českého internetu, se zabývá i pravidelným vytvářením studie o české internetové ekonomice. Nejen o výsledcích této studie jsme si popovídali s výkonnou ředitelkou SPIR Kateřinou Hrubešovou. Co vás vedlo […]
Dnes byly na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě vyhlášeny výsledky ankety o nejoblíbenější službu eGovernmentu v roce 2017. Ve finálovém výběru, ve kterém rozhodovaly hlasy občanů, byly dvě krajské služby, dvě služby Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a jedna služba Českého úřadu zeměměřického a katastrálního. A vítězem se stal… Elektronické objednání k lékaři pro občany […]
Bývalý náměstek několika ministrů spravedlnosti a partner v advokátní kanceláři Havel, Holásek & Partners se dlouhodobě zabývá problematikou práva informačních technologií a eGovernmentu. Zeptali jsme se ho na to, kde a jestli vůbec pokulhává současná legislativa, která bývá často zmiňována jako hlavní bariéra rozvoje eGovernmentu. Která jsou podle vás nejpalčivější legislativní témata, jež je teď […]